حکم شرعی افطار قبل از اذان خامنه ای

همانطور که می دانید احکام شرعی قوانین دینی مربوط با وظایف افراد به دو قسمت تکلیفی و وضعی تقسیم می شود. که احکام تکلیفی ارتباط مستقیم با وظایف انسان دارد برای مثال حکم آنکه نماز بخوان و یا شراب ننوش. احکام وضعی به صورت غیر مستقیم به وظایف انسان ارتباط دارند مانند اینکه نماز با لباس نجس باطل می باشد. اگر نمی دانید حکم شرعی افطار قبل از اذان چیست، با ما همراه باشید در این مقاله قصد داریم به بررسی حکم شرعی افطار قبل از اذان خامنه ای می پردازیم.
حکم شرعی افطار قبل از اذان خامنه ای | آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی

اگر می خواهید معشوق خود را در مدت زمان کم برگردانید همین حالا به صفحه دعای بازگشت معشوق در یک روز مراجعه کنید.
حکم شرعی افطار پس از غروب و قبل از مغرب

حکم شرعی افطار پس از غروب و قبل از مغرب

همانطور که در ابتدای صفجه ذکر شد احکام شرعی از ادله شرعی به وجود می آیند که شامل: قرآن، سنت، عقل و اجماع می باشد. لازم است بدانید به فردی که توانایی استنباط احکام از این ادله را دارند، مجتهد می گویند. امروزه احکام شرعی در کتاب های توضیح المسائل شرح داده می شوند که نظرات مراجع تقلید نیز در آن درج شده است.

مطابق فتوای مراجع تقلید یادگیری احکامی که افراد با آن رو به رو می شوند، واجب می باشد.

حالا سوالی که افراد می پرسند در خصوص آن است که افطار بعد از غروب آفتاب و قبل از مغرب دارای چه حکمی می باشد؟

باید بدانید آیت الله خامنه ای در این خصوص گفته اند: این امر حکم افطار عمدی را در پی دارد و روزه باطل می باشد و همچنین علاوه بر قضا کفاره نیز واجب می باشد.

برخی از سوالات افراد را در مقاله حکم شرعی افطار قبل از اذان خامنه ای قصد داریم، بررسی کنیم. که این سوالات به شرح زیر می باشند.

1 – اگر 10 دقیقه مانده به اذان مغرب کاملا فکر کنیم اذان شده و دو لیوان آب بخوریم سپس متوجه شویم که اذان می گویند و در محیطی کار کنیم که صدای اذان شنیده نمی شود، آیا در این صورت روژه باطل می باشد؟ آیا کفاره نیز دارد؟

2- سوال دومی که افراد می پرسند اگر باطل شدن روزه که در شرح بخش بالا می باشد پیش از غروب آفتاب باشد چه حکمی دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوال اول گفته اند در صورتی که بعد از غروب آفتاب و پیش از اذان افطار کرده اید روزه شما درست می باشد.

2- در صورتی که تحقیق کافی نکرده اید روزه قضا دارد اما کفاره ندارد.


یکی از محبوب ترین دعا ها برای گرفتن حاجت و رفع مشکلات، دعای شش قفل می باشد. شما می توانید برای مشاهده این دعا به صفحه دعای شش قفل کلیک کنید.

حکم تاخیر افطار تا اذان مغرب سیستانی

در این بخش از مقاله حکم شرعی افطار قبل از اذان خامنه ای نیز قصد داریم به بررسی سایر سوالات احکام شرعی در خصوص روزه بپردازیم.

1 – آیا افطار بعد از غروب بدون هیچگونه محذوری جایز می باشد یا بنابر احتیاط فرد باید تا اذان مغرب منتظر بماند؟

در پاسخ به این سوال آیت الله سیستانی گفته اند احتیاط مستحب می باشد که تا اذان مغرب منتظر بمانید.

2- آیا با دیده نشدن قرص خورشید می توان افطار کرد و نماز مغرب را خواند؟

آیت الله سیستانی در پاسخ به سوال دوم گفته اند باید به احتیاط واجب تا رفتن سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان صبر کنید.

احکام روزه مسافر آیت الله خامنه ای

احکام روزه مسافر آیت الله خامنه ای

در این بخش قصد داریم احکام مرتبط با روزه مسافر از نظر آیت الله خامنه ای را مورد بررسی قرار دهیم. شما می توانید سوالات خود را در خصوص احکام شرعی روزه در بخش دیدگاه این مقاله درج نمایید تا در کوتاه ترین مدت زمان جواب دریافت کنید.

شرایط درست بوده روزه

آیا مسافر نبودن از موارد شرط درستی روزه می باشد؟

در پاسخ باید بگوییم بله فردی که مسافر می باشد نمی تواند روزه بگیرد.

حکم روزه مسافر چیست

در خصوص حکم روزه مسافر باید بدانید فردی که مسافر می باشد و با این حالت روزه بگیرد روزه فرد باطل می باشد.

انجام یکی از مبطلات روزه و فرار از کفاره با مسافرت

فردی که از روی عمد مواردی که روزه را باطل می کند، انجام می دهد آیا بعد آن می تواند به مسافرت برود؟ آیا این عمل کفاره را بر آن شخص واجب می کند؟ مثلا در خواب جنب شود و با آن حالت از خواب بیدار شود و با علم به این قضیه قبل از اذان صبح غسل و تیمم نکند و تصمیم داشته باشد برای روزه گرفتن به مسافرت برود؟

خیر دادن کفاره از آن شخص برداشته نمی شود تنها قصد مسافرت یا تصمیم آن هنگام شب علت بر این نمی باشد که کفاره بر شخص واجب نباشد بلکه کفاره بر ذمه فرد می باشد و باید انجام دهد.

استمرار عذر برای انجام روزه ماه رمضان

اگر فردی به دلیل ادامه پیدا کردن عذر همانند مسافرت تا ماه رمضان بعدی نتواند روزه هایش را قضا کند، چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم تنها قضا روزها ر ا انجام دهد و کفاره ای لازم نسیت بدهد، البته بایدبنابر احتیاط هم کفاره و هم قضای روزه ها را انجام دهد.

حکم روزه قبل و بعد از ظهر فردی که قصد مسافرت دارد چیست

اگر شخصی که قصد مسافرت دارد بعد از اذان ظهر قصد داشته باشد به سفر برود باید روزه آن روز را بگیرد و روزه او صحیح می باشد اما اگر می خواهد قبل از اذان ظهر سفر کند؛ روزه او باطل می شود.

اگر شخصی قبل از اینکه به حد ترخص برسد روزه خود را افطار کند، چه حکمی دارد؟

در پاسخ باید بگوییم فرد نمی تواند پیش از حد ترخص «مسافتی که چون مسافر از آن بگذرد روزه از او بیوفتد و نماز کوتاه گردد» روزه خود را افطار کند و اگر این کار را کرد بنابر احتیاط کفاره بر او واجب می باشد از نوع کفاره عمد روزه ماه رمضان همچنین اگر حکم موضوع را نمی دانست کفاره بر عهده او نمی باشد.

اگر مسافر پیش از اذان ظهر به وطن بر گردد یا جایی که قرار است ده روز در آنجا بماند حکم روزه او چیست؟

در پاسخ باید بگوییم اگر قبل از ظهر باشد و هیچ کدام از مبطلات روزه را انجام نداده باشد باید نیت روزه را کند و روزه آن روز را به جا اورد اما اگر مبطل روزه را انجام دهد باید این روزه را قصا کند اما در صورتی که بعد از ظهر رسید نمی تواند روزه آن روز را انجام دهد.

آیا مکلف می تواند برای فرار از روزه به مسافرت برود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم جایز است که این کار را انجام دهد اگر چه بهتر است این کار را برای کار خیر و لازم و ضروری انجام دهد.

آیا مسافر می تواند قصد اعتکاف در مسجد الحرام کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم در صورتی که مسافر چنین تصمیمی داشته باشد باید در ابتدا نیت اقامت ده روزه کند یا اینکه نذر او این شکل باشد که در مسافرت روزه به جای آورد در این صورت بر او واجب می شود که دو روز ابتدایی اعتکاف را روزه باشد و با انجام روزه، روزم سوم اعتکاف او کامل خواهد شد. اما در صورتیکه قصد دهه نکرده و یا روزه نذری نداشته روزه در حالت مسافرت صحیح نیست و با درست نبودن روزه اعتکاف او نیز صحیح نمی باشد.

سوالات متداول

حکم شرعی افطار قبل از اذان خامنه ای چیست؟

باید بدانید آیت الله خامنه ای در این خصوص گفته اند: این امر حکم افطار عمدی را در پی دارد و روزه باطل می باشد و همچنین علاوه بر قضا کفاره نیز واجب می باشد.

حکم روزه قبل و بعد از ظهر فردی که قصد مسافرت دارد چیست؟

اگر شخصی که قصد مسافرت دارد بعد از اذان ظهر قصد داشته باشد به سفر برود باید روزه آن روز را بگیرد و روزه او صحیح می باشد اما اگر می خواهد قبل از اذان ظهر سفر کند؛ روزه او باطل می شود.

حکم روزه مسافر چیست؟

در خصوص حکم روزه مسافر باید بدانید فردی که مسافر می باشد و با این حالت روزه بگیرد روزه فرد باطل می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *